Atòmica 2023

Logo_La_Inesperada

Atòmica 2023

Director: Hlynur Pálmason País i any: Islàndia, Dinamarca, 2022 Durada: 22′ Idioma: islandès Versió: VO subt. català Lloc: Filmoteca de Catalunya Data: dimecres 1/3 a les 20:00 i divendres 3/3 a les 21:30. Estrena a Catalunya
Comprar entrades

Sinopsi: El prestigiós cineasta islandès Hlynur Pálmason (Winter Brothers, 2017, Godland, 2022) deixa de banda les produccions de la indústria per crear un film domèstic amb els seus tres fills. La construcció d’una caseta dalt d’un arbre, enfront un paisatge espectacular, oferirà l’oportunitat de rodar plegats. El testimoni cinematogràfic passa a mans de les noves generacions com un alè d’esperança. El cinema no mor. Neix una vegada i una altra, reescrivint la seva màgia original.

Premis: Gran Premi Festival Vila do Conde.

Festivals: Berlinale, CPH:DOX, Karlovy Vary, San Sebastián, Nordisk Panorama, Viennale, Black Canvas, European Film Festival Palic, Uppsala, Tallin Black Nights, entre d’altres.

Directora: Ananta Thitanat País i any: Tailàndia, 2022 Durada: 65′ Idioma: thai Versió: VO subt. català i anglès Lloc: Filmoteca de Catalunya Data: dimecres 1/3 a les 20:00 i divendres 3/3 a les 21:30 Estrena a Espanya
Comprar entrades

Sinopsi: El cinema Scala, una històrica i majestuosa sala de Bangkok, desapareix. La cineasta tailandesa Ananta Thitanat en filma el desmantellament a càrrec dels mateixos treballadors abans que esdevingui un centre comercial. Entre converses i nostàlgia, emergiran els records d’infància. La seva família, vinculada al món de l’exhibició, vivia dins les sales de cinema. Els seus llençols eren les cortines del teló. Deambulant amb la càmera aconseguirà capturar l’alè d’una era moribunda.

Premis: Gran Premi del Jurat World Film Festival Bangkok.

Festivals: Berlinale, IDFA, Singapore International Film Festival, Hong Kong Asian Film Festival, International Documentary Festival Seul, entre d’altres.

L’artista i cineasta iraniana Maryam Tafakory (Shiraz, 1987) s’ha distingit en el camp cinematogràfic pels seus curtmetratges assagístics de profundes ramificacions. Una fusió de poesia, etnografia, collage i performance, un treball d’orfebreria en cada fotograma i en cada paraula, per desvelar i reflexionar al voltant d’allò que és invisible en la societat, la religió o les imatges del seu país. La seva obra ha sigut mostrada i premiada arreu del món. La sessió constarà de sis curtmetratges, comptarà amb la presència de la realitzadora qui durà a terme una conversa amb l’activista i traductora iraniana Ryma Sheermohammadi.

Durada de la sessió: 58′ Idioma: persa, anglès

Data i lloc: Primera sessió. Filmoteca de Catalunya, divendres 3/3 a les 18:00. VO subt. català. Amb conversa posterior a la projecció (a partir de les 19:00). Comprar entrades
Segona sessió. Zumzeig Cinema, dissabte 4/3 a les 12:00, VO subt. castellà. Amb la presència de l’autora. Comprar entrades

Curtmetratges:

Fragments of (Fragments de, 2016). El text es converteix en el cos d’una mà. 4′

Poem & Stone (Poema i pedra, 2017). La distància i la proximitat són atributs del cos. 8′

Absent Wound (Ferida absent, 2018). “Un mateix espai, dos mons dissociats: una sala on diversos homes duen a terme els rituals de l’entrenament guerrer persa; una estança on una jove realitza la pràctica de la purificació. Mitjançant un llenguatge poètic, Tafakory proposa un exercici de resistència a la consideració del cos de la dona com a objecte de repressió” (DocumentaMadrid). 10′

I Have Sinned A Rapturous Sin (He comès un pecat apassionat, 2019). “La confrontació entre el recitat de Sin, peça essencial de la poetessa iraniana Forough Farrokhzad, i les advertències dels clergues islàmics davant la promiscuïtat femenina (i els seus absurds ‘remeis’ davant la luxúria) donen lloc a una peça audiovisual de poderós caràcter reivindicatiu i poètic” (DocumentaMadrid). 9′

Irani Bag (Bossa iraniana, 2021). Utilitzant extractes de pel·lícules produïdes entre el 1990 i el 2018, aquest videoassaig qüestiona la innocència de les bosses, les bosses de mà i les de viatge, dels maletins i dels sacs, així com també dels farcells, en el cinema iranià posterior a la revolució. 8′

Nazarbazi (2022). Nazarbazi (el joc de les mirades) és una pel·lícula sobre l’amor i el desig en el cinema iranià, en el qual les representacions de la intimitat i el contacte entre homes i dones estan prohibides. 19′.

Curtmetratge subtitulat amb el suport del Departament de Cultura i la col·laboració del festival l’Alternativa.

Sessió duta a terme amb la col·laboració de:

Director: Rafiki Fariala País i any: República Centreafricana, França, R.D. Congo, Arabia Saudí, 2022 Durada: 82′ Idioma: sango, francès Versió: VO subt. cast. i anglès Lloc: Filmoteca
Data: dijous 2/3 a les 21:00 i dissabte 4/3 a les 20:00 Estrena a Catalunya
Comprar entrades

Sinopsi: Com tots els universitaris del món, Rafiki i tres amics més viuen uns anys d’estudis intensos. Amors, classes, vicissituds, descobriments. Ballar i cantar. Però la seva realitat és la de l’Àfrica central. Una quotidianitat d’economia al límit en un país humil on la corrupció els envolta arreu. Els seus anhels de progrés toparan amb unes dificultats escarpades de les quals l’ull de la càmera en serà un narrador tan proper com esbalaïdor.

Premis: Premi Silvestre Indie Lisboa, Millor Pel·lícula MajorDocs.

Festivals: Berlinale, Cinéma du Reel, EntreVues Belfort, Festival des 3 Continents Nantes, Viennale, MIFF Melbourne, Hot Docs Toronto, FIC Valdivia, Festival de Cine Africano de Tarifa, IDFA, Frames of Representation Londres, entre d’altres.

Director: Juan Javier Pérez País i any: Mèxic, 2021 Durada: 83′ Idioma: tzotzil, castellà
Versió: VO sub. cast. Lloc: Zumzeig Data: dijous 2/3 a les 19:00 Estrena a Espanya
Comprar entrades

Sinopsi: Els Déus van revelar a en José, mitjançant els somnis, la seva vocació de músic. Li van encarregar un rol, tocar a les festes sagrades de Zinacantán, territori maia tzotzil de Los Altos de Chiapas. Les seves cerimònies tenen un paper central a la societat i els pocs escollits són nomenats de per vida. El cineasta, i també músic, Juan Javier Pérez retrata el compromís, però també el cansament i la por a les divinitats, del seu pare. Alhora, es submergeix en un retrat íntim de la comunitat i del pes, a vegades feixuc, de les seves tradicions.

Premis: Patrimoine Culturel Immatériel Festival Jean Rouch, Menció Especial Festival Internacional de Cine de Morelia.

Festivals: Ambulante, Festival de Biarritz Amérique Latine, Reflets du Cinéma Ibérique et Latino-Américain Lyon, Festival de Cine de Bogotá, Trinidad y Tobago Film Festival i d’altres.

Sessió de cinc curtmetratges que mesclen, sacsegen i donen voltes a les imatges digitals contemporànies per endinsar-nos en la seva significació. Des de converses entre robots fins a càmeres de videovigilància que capturen ossos saquejadors de neveres, passant per lectures polítiques de videojocs, simbiosis entre humans i pantalles o l’experimentació amb el magma d’imatges digitals*.

Lloc: Zumzeig. Data: diumenge 5/3 a les 12:00. Comprar entrades

* El darrer curtmetratge de la sessió pot afectar a persones susceptibles a l’epilèpsia fotosensible.

THE KITTEN’S TEA PARTY

Director: Miru Fiyu País i any: Canadà, 2022 Durada: 10′ Idioma: anglès, VO subt. cast.  Estrena a Espanya

Sinopsi: L’artista canadenc Miru Fiyu (AKA MilleFeuille) converteix les imatges d’arxiu, extretes de les xarxes, en al·legories sobre la violència banal i la malenconia decadent. A The Kittens’ Tea Party, els animals domèstics, salvatges i de treball d’un tranquil barri residencial viuen plens d’estrès. La seva tensió és capturada per les càmeres de videovigilància, enregistrada a través de les finestres i rememorada en velles postals.

Festivals: ULTRAcinema México, Family Film Project Portugal.

SOMBRA VERTICAL

Direcció: Felipe Elgueta, Ananké Pereira País i any: Xile, 2022 Durada: 15′ Idioma: VO cast.
Estrena a Espanya
Sinopsi: “Davant els imponents Andes s’alça Santiago de Xile, amb sis milions d’habitants, núvols de contaminació i gratacels d’habitatges socials que s’estenen fins on arriba la vista. Felipe Elgueta i Ananké Pereira creen un mosaic format per moments de la vida quotidiana dels migrants que viuen amuntegats, perfil d’un paisatge urbà fragmentat” (Visions du Réel).

Festivals: Visions du Réel, IFF Message to Man, MIDBO Bogotá, Sanfic Santiago de Chile, Frontera Sur, Antofacine.

HARDLY WORKING

Director: Col·lectiu Total Refusal País i any: Àustria, 2022 Durada: 20′ Idioma: anglès, VO subt. cast. Estrena a Catalunya
Sinopsi: El col·lectiu Total Refusal continua la seva indagació sobre els llenguatges i significats dels videojocs, després d’exploracions com Operation Jane Walk o How to Disappear, entre d’altres. A Hardly Working es focalitzen en els personatges secundaris, una espècie de màquines digitals de Sísif que, aparentment, viuen en un bucle. Entre els objectius del col·lectiu hi ha la voluntat de “desvelar l’aparell polític rere les textures brillants i hiperrealistes d’aquests mitjans”.

Festivals: Locarno, Seminci, Vancouver, Auckland, Tallin Black Nights, Nouveau Cinéma Montréal, Viennale, entre d’altres.

3 DIALOGUES ABOUT THE FUTURE

Director: Alina Manolache País i any: Romania, 2022. Durada: 15′ Idioma: anglès, VO subt. cast. Estrena a Espanya
Sinopsi: La cineasta romanesa Alina Manolache s’endinsa en els mons de la robòtica per fer conversar les màquines i observar les seves conclusions. Quina visió del món té la intel·ligència artificial? Com es veu la intel·ligència artificial a si mateixa? Tres parelles de robots dialoguen i en les seves reflexions algorítmiques també hi ha espai per la tendresa. Allò que els sembla preocupar més és la definició de ser humà i el futur dels humans a la Terra.

Festivals: Kasseler Dokfest, BIEFF – Bucharest International Experimental Film Festival, Eastern Neighbours Den Haag. 

ABYSS

Director: Jeppe Lange País i any: Dinamarca, 2022 Durada: 14′ Idioma: sense diàlegs  Estrena a Catalunya
Sinopsi: “Composta per 10.000 imatges trobades mitjançant el motor de recerca Google Reverse Image Search, la peça Abyss del videoartista i cineasta experimental danès Jeppe Lange es basa en els malentesos provocats per la interpretació d’imatges per part de la intel·ligència artificial: aquesta no es centra en l’escala, l’emoció o el context, sinó tan sols en el color, els patrons i les correlacions” (Visions du Réel)

Festivals: Visions du Réel, Telluride, CPH:DOX, Chicago IFF, Tallin Black Nights, Festival Curtas Metragens de São Paulo, Festival Ecrã of Audiovisual Experimentations, Doc Alliance, Intersección A Coruña, i d’altres.

© 2024 La Inesperada