Supernova 2022
Supernova 2022
SESSIÓ LUIS OSPINA
Sessió de curtmetratges entorn al cineasta colombià Luis Ospina (1949 – 2019), referent del cinema documental i figura central de l’anomenat “Grupo de Cali” o “Caliwood”, un moviment cultural que desenvolupà, durant els convulsos anys 70 i 80, un rellevant llegat cinematogràfic a Amèrica Llatina. Ospina, autor de curtmetratges històrics com Agarrando pueblo, indagador del cine verité, del fals documental, de la crítica social i de l’humor, va ser un cineasta lliure que va viure al marge de tota corrent canònica, tan cinematogràfica com política. La seva principal militància i inspiració per comprendre el món va ser la seva ciutat natal, Cali.
Lloc: Filmoteca de Catalunya
Data: dissabte 26/2, amb col·loqui, a les 16:30 i dimarts 1/3 a les 19:30.
Comprar entrades
La sessió del dissabte 26/2 anirà acompanyada d’un col·loqui posterior a la projecció. Versarà sobre Luis Ospina i el seu llegat cultural i cinematogràfic. Tindrà una durada d’una hora. Anirà a càrrec de la investigadora, docent i programadora Maria Luna i el realitzador, productor i docent Jorge Caballero.
Sessió realitzada amb el suport de:
¡Oiga, vea!
Direcció: Carlos Mayolo, Luis Ospina
País: Colòmbia
Any de producció: 1971
Duració: 26′
Idioma: castellà
Sinopsi: Retrat de la ciutat de Cali i els seus habitants durant la celebració dels Jocs Panamericans de 1971, font de contrastos entre el cost de l’esdeveniment i la modesta quotidianitat local. El curtmetratge observa i pregunta, captura l’alè vital des dels barris perifèrics fins als estadis, des del control social fins a l’alegria popular.
Agarrando pueblo (Los vampiros de la miseria)
Direccció: Carlos Mayolo, Luis Ospina
País: Colòmbia
Any de producció: 1978
Duració: 27′
Idioma: castellà
Sinopsi: Una pel·lícula cabdal per a la història del documental. Uns cineastes volten per Cali per retratar la intransformable pobresa de la ciutat i dels seus habitants. Amb arrels en el ciné-verité (i en el “cine-mentiré”), d’aquest curtmetratge va néixer el terme ‘pornomisèria’, concepte, encara avui, en plena vigència.
Fotografia del rodatge ® Eduardo Carvajal
Síndrome de los quietos
Director: Elías Siminiani
País: Colòmbia, Espanya
Any de producció: 2021
Duració: 30′
Idioma: castellà
Sinopsi: Assaig, relat multimèdia, pel•lícula del futur i també del passat, Síndrome de los quietos parteix de complicitats cinematogràfiques amb el cineasta Luis Ospina. L’aproximació al seu llegat obre un marc per entendre Colòmbia i la seva història, sumant opinions de candidats a la presidència i d’escriptors, tot procurant esbrinar un misteriós Síndrome de la Quietud en un país que és força mogut.
COL·LOQUI SOBRE LUIS OSPINA
- Maria Luna, professora a TecnoCampus i la UPF, doctorada a la UAB amb la tesi Mapping heterotopias, documentales colombianos de conflicto armado. Co-coordinadora de la xarxa HoMER History of moviegoing exhibition and reception i de la línia documental de la xarxa NECS (European network for cinema and media studies) i membre actiu de Alados Colombia. Co-autora del llibre Territorio y memoria sin fronteras: nuevas estrategias para pensar lo real (2021) i directora artística de la MIDBO (Muestra Internacional Documental de Bogotá).
- Jorge Caballero, professor a la UPF, BAU i al Màster de Documental de la UAB, és llicenciat en Comunicació Audiovisual i Magister en Mitjans Interactius. Cofundador de Gusano Films (Barcelona – Bogotà) ha dirigit i produït pel•lícules, projectes immersius i interactius, premiats i exhibits arreu del món. Entre els més recents, Del otro lado (Iván Guarnizo), Síndrome de los quietos (Elías Siminiani) o Robin Bank (Anna Giralt). Guanyador dues vegades del Premio Nacional de Documental de Colòmbia amb els documentals Bagatela (2008) i Nacer (2012).