Exit

exit

Celebrem la segona edició d’EXIT, un espai per donar impuls, visibilitat i camins de sortida a projectes de no ficció de producció catalana. Enguany els seleccionats són: Fósiles del mar blanco de Lina Gorbaneva; Turismo de Guerra de Kikol Grau; Patarinos de Zeltia Outeiriño; Kao Mali List de Manel Raga i El projecte Pisoft de Rubén Seca.

Autora: Lina Gorbaneva

Sinopsi: Com a part del procés de re-ferramenta dels enemics en bolxevics, les autoritats soviètiques van concebre el Gulag com un “museu” on es podia contemplar per última vegada els presos com a espècimens en extinció: l’aristòcrata, el terratinent, el burgès i el criminal, abans de la seva transformació definitiva. Un dels horrors més dantescs del Gulag va consistir en la construcció del Canal del Mar Blanc, on milers de presos van ser obligats a cavar un canal faraònic a la gelada terra carèlia, connectant el mar Blanc amb el Bàltic. Fósiles del Mar Blanco és un assaig cinematogràfic que es pregunta per les idees utòpiques que van forjar la construcció del primer camp de treballs forçats, on cinisme i utopia van ser indissociables entre si.

Sobre l’autora: Filla de diplomàtics soviètics exiliats a Barcelona, formada en Història de l’Art, és actriu i dramaturga. Actualment es troba acabant la tesi sobre la narrativa del “vestigi social” a l’URSS a la UPF, on és docent d’Estètica eslava. Com a actriu, ha participat en films d’Isaki Lacuesta, Julio Medem, Jiajie Yu, Aida Ramazanova i Santiago Fillol. Com a dramaturga, ha co-escrit Kikimora (2013), ha actuat a Tres Germanes Reload (Ona Sallas, 2019) i es troba desenvolupant Any nou a Solovkí (repertori teatral al primer Gulag de la història), presentat a la Sala Beckett el 2021 com a work in progress.

Autor: Kikol Grau

Sinopsi: Turisme, guerra, recreacions, so, “cosplay”, memòria històrica i arxiu, predominantment sonor, són els ingredients principals de Turismo de Guerra. De la Guerra també se’n surt. Reescriptura necessària que ajudi a la reflexió i a la crítica. Viatge on ens endinsarem irònicament als esdeveniments remots a través de perspectives vigents. Aquesta reflexió sobre turisme i guerra està localitzada a Catalunya i explorarà les diferents formes que adquireix al nostre territori nacional, des de visites a camps de batalla, passant per la transformació d’elements històrics, la pervivència i “turistificació” de símbols de la guerra.

Sobre l’autor: La seva primera pel·lícula com a director i muntador, Objetivo Gadafi, explicà la Primavera Àrab a Líbia a través d’imatges d’informatius; posteriorment realitzà una trilogia sobre el punk basc dels anys 80 (La más macabra de las vidas, Inadaptados i No somos nada sobre els grups Eskorbuto, Cicatriz i La Polla Records), Magnicidios españoles y Poe, construïda amb cinc curtmetatges i Moctezuma-Grau. Descendencia mortal, de gènere fantàstic. A partir del treball de final de Grau en Història de la UB, va dur a terme Un recorrido audiovisual por la transición, seguida de les pel·lícules col·lectives Histeria de España i Histeria de Catalunya i d’una segona trilogia del punk (Los demenciales chicos acelerados). A diferència de tota la filmografia precedent, Turismo de guerra està filmada per l’autor, sense material d’arxiu visual aliè.

Autora: Zeltia Outeiriño

Sinopsi: Zeltia passa dels 40 i res surt com esperava. El seu xicot l’ha deixat i no arriba a final de mes. La salut de la seva mare Socorro, a qui mai no es va voler assemblar, empitjora. Zeltia decideix seguir el rastre del seu oncle, un artesà tèxtil gai que va morir de sida als 90 i amb qui s’identifica per la seva ideologia. Però a qui troba és a la seva mare i totes dues comparteixen un darrer estiu d’amor i diversió. La malaltia, mal diagnosticada, passa a ser un càncer i mor. Zeltia sent culpa per no haver-la cuidat millor, però acaba adonant-se de la reconciliació que va significar la pel·lícula.

Sobre l’autora: Llicenciada en Comunicació Audiovisual a la Universitat de Barcelona. Treballa tres anys com a operadora de càmera de televisió i després es desenvolupa com a realitzadora audiovisual independent al sector de l’economia social i solidària. Durant diversos anys, viatja per països sud-americans i realitza diverses peces individuals i col·lectives com La Mentada de la Llorona (2017). Els seus treballs aconsegueixen un recorregut per festivals com L’Alternativa, Latino and Iberian Film Festival of Yale o el Festival de Cine y Derechos Humanos de Buenos Aires, entre d’altres.

Autor: Manel Raga

Sinopsi: Kao mali list (Com una fulla petita) és una pel·lícula formada per tres històries diferents que succeeixen en llocs diferents de Bòsnia, però que estan connectades per la nit, la pluja, els somnis, les ruïnes, el futbol o els lladrucs dels gossos… travessades per una memòria i un temps compartits, un temps profundament marcat per la guerra, que com un gran riu subterrani continua recorrent tot el país.

Sobre l’autor: Després de codirigir el curtmetratge documental Matando el sueño (2009), completa un Màster en Direcció de Cinema a l’ESCAC de Barcelona. Des de 2010 treballa com a realitzador amb la Fura dels Baus i el 2013 estrena el curtmetratge La Gallina a la Mostra de Venècia. El 2017 finalitza el doctorat en Direcció de Cinema a la film.factory de Sarajevo, una escola dirigida pel cineasta hongarès Béla Tarr. El 2018 presenta el curtmetratge Grbavica al Festival de Locarno i el 2019 estrena a Doclisboa Homenatge a Judes, guanyant el premi al millor curtmetratge. El 2022 participa al Berlinale Talents.

 

Autor: Rubén Seca

Sinopsi: La construcció d´una casa bioclimàtica integrada al nucli urbà és el projecte vital de l´inventor català Edu Sentís. El repte és aconseguir un habitatge pràcticament autosostenible que deixi la mínima empremta ecològica després de la seva vida, pensant en les properes generacions. Un projecte que aglutina un grapat d’invencions, experiències, coneixements de viatges i moltes preguntes que es responen durant aquesta construcció.

Sobre l’autor: Rubén Seca és cineasta, crític i advocat. Diplomat en Direcció Cinematogràfica a l’ECIB, ha realitzat quinze curtmetratges, entre els quals destaquen Finca Règia, Reminiscència o Esculpint en la memòria. Els seus curts sumen més de 200 seleccions internacionals i 30 premis. Mentres continua la seva formació assistint a tallers de cinema de cineastes com José Luis Guerin, Albert Serra, Celia Rico, Meritxell Colell o Pedro Costa, entre d’altres, se centra en els seus propers treballs com són El projecte Pisoft i La font de l’Aurora.

Els tres experts invitats que compartiran les seves visions sobre els projectes són:

  • James Lattimer, programador i crític, forma part del comitè de selecció del Fòrum de la Berlinale des de 2011 i és consultor de programació de la Viennale des de 2018. Comissari artístic de DocumentaMadrid 2020 i 2021. Com a crític publica a Cinema Scope, Sight and Sound, The Brooklyn Rail, Fireflies i és coeditor de TEXTUR.

  • Lluís Miñarro, productor i cineasta, fundador de la productora Eddie Saeta, ha produït més de 40 llargmetratges treballant amb cineastes com Isabel Coixet, José Luis Guerin, Manoel de Oliveira, Albert Serra, Naomi Kawase o Apichatpong Weerasethakul, entre d’altres. Director de pel·lícules com Stella candente (2014) o Love me not (2019).

  • Serrana Torres, cineasta, productora i guionista, cofundadora de la productora IntropiaMedia, ha produït films com Oleg y las raras artes d’Andrés Duque (2016), Transoceánicas de Meritxell Colell i Lucía Vasallo (2020), o el projecte transmedia Las sin sombrero, codirigit amb Tània Balló i Manuel Jiménez (2015).

EXIT se celebrarà a la seu de la SGAE Catalunya el dijous 2/3/23 de 09:00 a 17:30. Moderarà la sessió Núria Giménez Lorang. Idioma de la sessió: castellà.

L’assistència és gratuïta i requereix inscripció prèvia. Per inscriure’s cal enviar un correu a: hola@lainesperada.cat. L’assistència està limitada a l’aforament permès.

Pròximament més informació.

Secció realitzada amb el suport de:

Des del festival La Inesperada volem donar impuls, visibilitat i camins de sortida als projectes de realització de no ficció de producció catalana. Per aquest motiu, duem a terme la secció EXIT, focalitzada en projectes que es trobin en procés de desenvolupament. Aquí trobareu tota la informació sobre la primera edició d’EXIT.

La segona edició d’EXIT es durà a terme el dijous 2 de març de 2023. La jornada constarà de dues parts. A la primera, els projectes seleccionats es presentaran i debatran davant d’un comitè de tres experts de prestigi internacional de diferents branques, com la producció, distribució o programació, així com també es compartiran amb el públic assistent. La segona part, constarà de trobades personalitzades amb els tres experts convidats, així com també amb altres persones assistents que estiguin interessades a les pel·lícules presentades.

La inscripció a EXIT és gratuita i els projectes seran seleccionats pels directors del festival. El procés de preselecció, així com tot el material de visionat i avaluació, és confidencial. No se’m farà cap difusió, excepte dels projectes seleccionats un cop s’hagi acordat amb els autors la seva participació.

  1. El projecte ha de comptar amb producció catalana.
  2. El projecte ha de ser de l’àmbit cinematogràfic de la no ficció, entenent aquestes pràctiques de manera oberta i flexible.
  3. L’estat de la producció s’ha de trobar entre l’inici del rodatge, amb un material mínim per poder ser mostrat, i un muntatge avançat. No s’accepten pel·lícules acabades.
  4. Els cineastes participants han de tenir una trajectòria prèvia. Com a mínim, 1 pel·lícula estrenada en festivals nacionals o internacionals. En cas de ser un cineasta sense aquesta trajectòria prèvia, el projecte ha d’estar:

a) produït per una productora que compleixi aquests requisits o
b) realitzat per una persona del sector cinematogràfic (director de fotografia, muntador,  sonidista, guionista, i d’altres) avalat per una trajectòria prèvia equivalent la sol·licitada als realitzadors o bé una persona de l’àmbit cultural o audiovisual amb una trajectòria prèvia demostrable.

    5. No hi ha cap condicionant pel fa a la duració dels projectes.

  • Data límit per a la inscripció: divendres 16/12/22.
  • Cal enviar un teaser, un fragment per visionar o una part del muntatge a través de plataformes de descàrrega o de visionat a: hola@lainesperada.cat
  • Cal enviar un dossier de la producció al mateix email. El dossier ha d’incloure:
    – Sinopsi breu (màxim 50 paraules)
    – Exposició del projecte (màx. 200 paraules)
    – Perfil personal i professional (màx. 200 paraules)
    – Respondre a la pregunta: “Què estic buscant?”. És a dir, exposar breument les principals necessitats del projecte. Exemples: cerco una productora, una coproducció, un muntador/a, assessorament per acabar el muntatge, finançar la postproducció, agents de vendes, una distribuïdora, plataformes audiovisuals per a la distribució del projecte online, el suport de televisions, entre d’altres. (màx. 200 paraules)
  • Resolució: es comunicarà als participants la resolució el 16/1/2023.
© 2023 La Inesperada