Exit

Logo_La_Inesperada

exit 2024

Celebrem la tercera edició d’EXIT, un espai per donar impuls, visibilitat i camins de sortida a projectes de no ficció de producció catalana. Es durà a terme el dijous 22/2/24 a la seu de la SGAE Catalunya.

Els projectes seleccionats són: Utkane d’Alexander Cabeza Trigg i Maria Oblicka, Los materiales sensibles d’Alberto Van den Eynde, La persistència de Núria Campabadal, Strana de Diana Mizrahi i La frontera más corta del mundo de Román Cadafalch. Moderarà la sessió Margot Mecca. Idioma de la sessió: castellà. Es dividirà en les següents parts:

  • Primera part. 9:00 – 10:45. Exposició d’Utkane i Los materiales sensibles. 10:45 – 11:15. Pausa café. 11:15 – 13:30. Exposició de La persistència, Strana i La frontera más corta del mundo. Obert al públic amb inscripció. Escriure a: hola@lainesperada.cat
  • Segona part. 15:15 – 17:00. Sessions “one to one” dels seleccionats amb el comitè d’experts en reunions individuals. Altres persones interessades en concretar un “one to one”, contactar amb el festival.

 

Autor: Alexander Cabeza Trigg i Maria Oblicka

Sinopsi: Aquest film ens acosta a l’artista tèxtil polonesa de 97 anys Krystyna-Wojtyna Drouet i el seu dia a dia en un petit estudi de Varsòvia on fa més de 60 anys que treballa. Les seves mans acaronen els fils del teler i s’entrellacen amb versos de la seva poesia, fotos de viatges, receptes de tints naturals i històries de la guerra. Revelant un retrat sensorial i poètic rodat en 16mm que ens acosta una artista lliure i polifacètica que sempre va reivindicar el tèxtil com a art.

Sobre els autors: Alexander Cabeza Trigg. Cineasta i antropòleg de Barcelona. Llicenciat en Antropologia Social i Cultural (Universitat de Barcelona), va realitzar un màster a la Royal Academy of Art (KABK) a l’Haia. En els seus treballs intenta conjugar les qualitats reflexives i participatives de l’antropologia amb la llibertat i l’ambigüitat que caracteritzen un enfocament més experimental. El resultat és una pràctica documental compartida arrelada al context local i que dona importància a les veus dels participants en el procés creatiu. El seu treball ha estat projectat a DocLisboa, Festival dei Popoli, Punto de Vista, l’Alternativa i el CCCB.

Maria Oblicka. Escultora, cineasta i dissenyadora de Varsòvia que actualment resideix a Barcelona. Treballa a la intersecció entre escultura, instal·lació, art sonor i cinema. Té un grau de Disseny i Comunicació Visual i un Màster en Escultura, totes dues a l’Acadèmia de Belles Arts de Varsòvia. A la seva obra, explora temes com l’opressió, la justícia acústica i l’hidrofeminisme. Ha exposat a Bauhaus-Dessau, la Galeria Nacional Zachęta, la galeria KV a Leipzig, els jardins Jazdów a Varsòvia, Hangar i la galeria Salt a Lisboa, entre d’altres llocs. És cofundadora del col·lectiu de jardineria de permacultura de Varsòvia i de l’espai cultural Krzak, així com de la marca sostenible de lli ŁYKO.

Autor: Alberto Van den Eynde

Sinopsi: Los Materiales Sensibles és un projecte de pel·lícula lineal /instal·lació / film performance que busca resignificar un arxiu de pel·lícules domèstiques de la família del director a través de la lectura d’un relat pulp de ciència ficció.

Una pel·lícula familiar dels anys cinquanta brolla de la pantalla. Quatre germans juguen a la platja i la seva mare els veu des de lluny. Desafien l’onatge en un petit bot inflable que els acaba per bolcar, mentre el cel·luloide mostra pols i rascades pels anys que han passat. Una veu, aleshores, comença a llegir un relat de ciència ficció: Alan, un detectiu privat de la gran ciutat, va al metge a causa d’unes vibracions que sent al cap, acompanyades de pèrdues de memòria.

Sobre l’autor: Cineasta i muntador. Graduat en Comunicació Audiovisual a la Universitat Complutense de Madrid, va estudiar el Màster de Producció i Distribució EPAC/ECIB – Mallerich, becat com a guanyador del Premi a la Producció a FILMADRID pel seu curtmetratge 2006 The Only Year That I Remember. Ha estudiat diversos cursos a LAV (Laboratori AudioVisual) amb sessions impartides per Ross Lowder, Johann Lurf, Carolina Astudillo, Laida Lertxundi o Andrés Duque. Les seves propostes es vinculen amb el cinema experimental i el documental en primera persona, amb un interès especial per la filmació d’allò quotidià i la naturalesa captivadora de les pel·lícules domèstiques. La seva obra ha estat projectada a festivals internacionals d’Espanya, Estats Units, Brasil, Colòmbia o Uruguai.

Autora: Núria Campabadal

Sinopsi: L’Iñaki és un històric activista veïnal que fa trenta-cinc anys que està al capdavant d’El Lokal, una llibreria i botiga de roba, discs i material llibertari i contracultural al cor del Barri Xino de Barcelona. Ara l’Iñaki ha fet seixanta-cinc anys i ha de començar a pensar en la jubilació. Abans, però, vol assegurar la continuïtat del seu projecte, tant econòmica com personal. A través d’ell i les seves peripècies per mantenir la botiga en funcionament, coneixem les lluites del barri i les seves protagonistes, així com la història dels moviments socials de Barcelona de les darreres dècades.

Sobre l’autora: Ha desenvolupat gairebé tota la seva carrera professional en el camp del muntatge. Com a muntadora ha participat en Alcaldessa (Pau Faus, 2016, Millor documental al Festival de Màlaga i als Premis Gaudí), Dimanche à Brazzaville (Millor documental Miradas.doc i premi del públic Docs Barcelona) o Ciutat Morta (Millor documental al Festival de Málaga). Ha muntat també diversos documentals i programes per televisió com Salvados o Lo de Évole. Com a directora, ha dirigit documentals i peces per a fundacions i associacions i ha format part de la pel•lícula col•lectiva 200km (Discusión 14, 2003) sobre la lluita dels treballadors de Sintel (programada al Festival de San Sebastián i a Cinéma du Réel).

Autora: Diana Mizrahi

Sinopsi: La llegenda familiar explica que Lucia Antonutti, la besàvia de la directora, abans d’emigrar a l’Argentina a principis dels anys trenta, va intentar assassinar Mussolini. Un exercici imaginatiu des del lloc d’origen, que pretén superar el temps i la distància, dona peu a la reconstrucció dels detalls del dia en què una dona rural amb quatre fills a càrrec, podia haver canviat l’esdevenir de la família i el rumb de la història del segle XX. Jugant a esgotar les possibles motivacions que van portar Lucia a empunyar una escopeta, la cerca acaba revelant una necessitat diferent: la de resoldre la pregunta sobre la pròpia identitat, marcada en el cas de la cineasta pels continus moviments migratoris dels seus avantpassats i per aquelles possibilitats que van quedar al tinter de la Història.

Sobre l’autora:

Estudia periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona, s’especialitza en fotografia a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya i a l’Escola de Cinema de Barcelona. Obté el Màster en Estudis de Cinema i Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Ha realitzat tallers de fotografia per a persones refugiades a Tessalònica i per a Diverscat en Acció (Col·legi de Periodistes), realitzant també investigacions sobre el tractament que els mitjans donen a la diversitat cultural i a les migracions. Ha format part de films com Laberint (Clàudia Mirambell, 2019), Les perseides (Alberto Dexeus, Ànnia Gabarró, 2019), Después de la bandera o À procura da estrella (Carlos Martínez-Peñalver, 2018 i 2023). Strana és el seu primer llargmetratge.

Autor: Román Cadafalch

Sinopsi: A l’istme de sorra que dona forma a la frontera més curta del món, hi ha una corda blava que ningú no pot traspassar. Aquesta línia separa Espanya del Marroc, Europa d’Àfrica. Mentre una trentena de militars en rotació vigilen el penyal espanyol de Vélez de la Gomera, els habitants del veí poble de Badis, un petit llogaret de pescadors del Rif marroquí, segueixen la seva rutina diària en harmonia amb els cicles de la natura. Amb l’arribada a Badis d’un cineasta espanyol que, malgrat la seva nacionalitat, no pot entrar al penyal, membres de quatre generacions del poble exploren els vestigis de la colonització espanyola del territori.

Sobre l’autor: Graduat en Belles Arts a la University of the Arts London, centra part de la seva obra en el videoart i la fotografia, amb un interès constant al voltant de la realitat i la imatge documental. El 2020 estrena el seu primer llargmetratge documental, Pan Seco, codirigit amb la cineasta Cadhla Kennedy, que circula per diversos festivals i sales nacionals i internacionals. El 2022 estrena el curtmetratge documental Verbo y Carne, una obra experimental desenvolupada en col·laboració amb el músic hispano-brasiler Dudu Bongo. El mateix any rep la beca Màster en Documental de Creació de la Universitat Pompeu Fabra per cursar el màster homònim on treballa en el desenvolupament del seu segon llargmetratge documental, La frontera más corta del mundo.

Comité d’expertes EXIT 2024:

  • Beatrice Fiorentino, programadora. És també periodista i crític de cinema. Des del 2015 es programadora de la secció Nuove Impronte al festival ShortTS de Trieste i des del 2016 forma part del comitè de selecció de la Settimana Internazionale della Critica de Venècia, de la que fou nomenada Delegada General l’any 2020. Escriu pels diaris Il Manifesto i Il Piccolo, i per a les revistes 8 e ½ i Cinecittà News. Premi Akai a la millor crítica de cinema a la 71ena edició del festival de Venècia, és membre del comitè del Film della Critica de la Unió Nacional de Crítics de Cinema Italians, de l’Acadèmia del Cinema Europeu i dels premis Accademia del Cinema Italiano – David di Donatello.
  • Andrea Queralt, productora. Establerta a París des de 2015, forma part de la productora 4 A 4 Productions. El seu primer llargmetratge com a productora va ser Avant la fin de l’été de Maryam Goormaghtigh, pel•lícula d’obertura d’ACID Cannes i estrenada en sales comercials. Posteriorment, ha produït altres llargmetratges com O que arde d’Oliver Laxe, Sobre todo de noche, Víctor Iriarte, o ha coproduït Matadero, de Santiago Fillol, tots ells títols seleccionats en festivals de clase A. Actualment, està produint els propers film d’Oliver Laxe, Ben Rivers i Nelson Carlos de los Santos. El 2020 va ser la representant francesa de Producers on the Move, selecció de productors europeus de Media i Eurimages.
  • Ariadna Ribas, muntadora establerta a Barcelona. Llicenciada en muntatge a l’ESCAC, des de 2012 ha treballat en diversos llargmetratges d’Albert Serra en el seu muntatge i postproducció, com La mort de Lluís XIV, Liberté, Pacifiction o les instal•lacions Personalien i Singularity. Entre els seus treballs recents es troben les pel•lícules Creatura d’Elena Martín, Suro de Mikel Gurrea, i el comuntatge de Sis dies corrents de Neus Ballús. En el camp documental, títols com Magaluf Ghost Town de Miguel Ángel Blanca o Del Otro Lado d’Iván Guarnizo, entre d’altres. El 2008 va crear, juntament amb la muntadora Ana Pfaff, el col•lectiu Dostopos.

Secció realitzada amb el suport de:

Des del festival La Inesperada volem donar impuls, visibilitat i camins de sortida als projectes de realització de no ficció de producció catalana. Per aquest motiu, duem a terme la secció EXIT, focalitzada en projectes que es trobin en procés de desenvolupament. Aquí trobareu tota la informació sobre la primera edició i la segona edició d’EXIT.

La tercera edició d’EXIT es durà a terme a finals de febrer de 2024. La jornada constarà de dues parts. A la primera, els projectes seleccionats es presentaran i debatran davant d’un comitè de tres experts de prestigi internacional de diferents branques, com la producció, distribució o programació, així com també es compartiran amb el públic assistent. La segona part, constarà de trobades personalitzades amb els tres experts convidats, així com també amb altres persones assistents que estiguin interessades a les pel·lícules presentades.

La inscripció a EXIT és gratuita i els projectes seran seleccionats pels directors del festival. El procés de preselecció, així com tot el material de visionat i avaluació, és confidencial. No se’m farà cap difusió, excepte dels projectes seleccionats un cop s’hagi acordat amb els autors la seva participació.

Trobareu un resum dels requisits a continuació en aquesta mateixa pàgina i tota la informació necessària per procedir amb l’enviament a la plataforma Incoproduction. Per dubtes, podeu consultar aquest vídeo d’exemple d’inscripció o escriure a: info@incoproduction.com

 

  1. El projecte ha de comptar amb producció catalana.
  2. El projecte ha de ser de l’àmbit cinematogràfic de la no ficció, entenent aquestes pràctiques de manera oberta i flexible.
  3. L’estat de la producció s’ha de trobar entre l’inici del rodatge, amb un material mínim per poder ser mostrat, i un muntatge avançat. No s’accepten pel·lícules acabades.
  4. Els cineastes participants han de tenir una trajectòria prèvia. Com a mínim, 1 pel·lícula estrenada en festivals nacionals o internacionals. En cas de ser un cineasta sense aquesta trajectòria prèvia, el projecte ha d’estar:

a) produït per una productora que compleixi aquests requisits o
b) realitzat per una persona del sector cinematogràfic (director de fotografia, muntador,  sonidista, guionista, i d’altres) avalat per una trajectòria prèvia equivalent la sol·licitada als realitzadors o bé una persona de l’àmbit cultural o audiovisual amb una trajectòria prèvia demostrable.

    5. No hi ha cap condicionant pel fa a la duració dels projectes.

© 2024 La Inesperada