Converses 2023

Logo_La_Inesperada

CONVERSES 2023

L’artista i cineasta iraniana Maryam Tafakory mantindrà un diàleg a partir de la seva obra amb la traductora i activista iraniana Ryma Sheermohammadi, després de la projecció dels seus curtmetratges. Conversa amb traducció consecutiva.

Maryam Tafakory treballa amb imatges, paraules i sentiments per crear collages textuals i fílmics que uneixen poesia, documentals, performances, arxius i found footage. La seva obra s’ha exposat internacionalment al MOMA, al IFF Rotterdam, el BFI de Londres o el Anthology Film Archives, entre d’altres. Guardonada en desenes de festivals (Rotterdam, DocumentaMadrid, Ann Arbor Film Festival, Melbourne) i seleccionada en centenars de festivals i mostres d’arreu del món, va ser cineasta resident del Flaherty / Colgate University el 2019 i va rebre una beca MacDowell el 2022.

Ryma Sheermohammadi és traductora, activista i divulgadora cultural d’origen iranià. Ha traduït a la poetessa Mahvash Sábet (Poemas enjaulados, 2020) i ha dut a terme una traducció del persa al català, juntament amb Xavier Valls Guinovart, d’una selecció de poemes d’Abbas Kiarostami (El vent se m’endurà, 2022). Articulista i conferenciant, dins de la seva trajectòria com a activista va ser premiada el 2022 al Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona per la Comunitat de Madrid.

Lloc: Filmoteca de Catalunya Data: divendres 3/3 a les 18:00

Haneda Sumiko va ser la primera dona que va promocionar com a directora de cinema documental al Japó de postguerra. Des dels seus inicis als anys cinquanta a la reconeguda productora de documentals Iwanami (1951-1977) fins a les seves pel·lícules com a cineasta independent (1977 – 2012), Haneda va crear una variada filmografia en què va aportar una singular visió de la societat, de la història, les arts i la cultura japonesa. L’objectiu d’aquesta presentació és posar en relleu la importància de la seva obra pràcticament desconeguda fora del Japó.

D’una banda, es contextualitzen les noves estratègies de filmació basades en la proximitat del cineasta amb la realitat filmada i la dimensió humana dels personatges que hi habiten, que Haneda va adoptar durant els primers anys a Iwanami. En particular s’examina la influència que hi van tenir en ella dos documentalistes pioners, Susumu Hani i Keiji Yoshino. D’altra banda, s’aborda l’obra d’Haneda des de la perspectiva de gènere i la seva relació especial amb els personatges femenins. La importància del seu treball respecte a la representació de la dona s’enquadra teòricament dins del cinema de dones, que es discutirà posant en relleu la postura crítica d’Haneda respecte al mateix concepte de “dona directora”.

Aquesta investigació sobre Haneda s’emmarca en el projecte Japanese Documentary Filmmaker Haneda Sumik. Authorship and Gender Discourses, que ha estat finançat per Sasakawa Foundation, Japan Foundation i Birkbeck Research Strategic Funds, del qual han sorgit tres simposis al Regne Unit i Espanya (2021-22) i el primer llibre dedicat a Haneda Sumiko, en publicació per Routledge per a finals de 2023.

Dr. Marcos Centeno és professor a la Universitat de València i honorary research fellow a Birkbeck, University of London, on va ser director del Programa d’Estudis Japonesos. Anteriorment, Centeno va ser professor per al Departament de Japó i Corea de SOAS (School of Oriental and African Studies), University of London, on va coordinar el MA Global Cinemas and the Transcultural. Centeno té actualment un projecte sobre cinema documental japonès finançat per l’East Àsia Council de Yale University, és membre del comitè directiu de l’AEJE (Associació d’Estudis Japonesos a Espanya), examinador extern del BA Japanese Studies d’Oxford Brookes University i ha estat professor convidat al JSC (Japanese Studies Centre) de Nanzan Univesity, Nagoya. Els seus principals interessos de recerca giren al voltant del cinema documental japonès, transnacionalitat, gènere, memòria i representació de minories. Anteriorment, el seu projecte Japanese Transnational Cinema (2018-20) va ser finançat per MEXT (Ministeri d’Educació japonès).

Dra. Irene González-López és professora al Birkbeck College (University of London) i ‘research associate’ del Visual and Material Culture Research Centre de la University of Kingston (Londres). La seva investigació i publicacions se centren principalment en el cinema japonès, amb especial atenció per temes relacionats amb gènere i sexualitat, davant i darrere de la càmera. Després de viure vuit anys al Japó, Irene va completar un doctorat en Estudis de Cinema a l’School of Oriental and African Studies (SOAS, Universitat de Londres). El 2018 va coeditar el primer llibre en anglès sobre Tanaka Kinuyo com a actriu i directora (Tanaka Kinuyo: Nation, Stardom and Female Subjectivity; Edinburgh University Press). Actualment està treballant en un llibre sobre la representació del treball sexual al cinema japonès i en un volum editat sobre la directora Haneda Sumiko. Col·labora regularment amb festivals de cinema, distribuïdores com Arrow Films, i institucions com British Film Institute, Barbican Centre (Londres) i Fundació Japó.

Lloc: Filmoteca de Catalunya Data: dissabte 4/3 a les 18:00

© 2024 La Inesperada